søndag den 13. september 2015

En dag på Vestkysten

Motionsmæssigt har det været en meget stille uge. Kun en enkelt gang har jeg besøgt motionscentret, hvor det blev til en omgang løbetræning på båndet.

Men fredag eftermiddag kørte Fruen og jeg til Vestjylland. Planen var at gå en 40 km etape på Vestkyststien, en vandring jeg var startet på i 2013 (hvor jeg på 5 dage gik fra Skagen til Hanstholm). Sidste år gik jeg yderligere tre dage på ruten og nåede fra Hanstholm ned til Thorsminde.

Jeg havde fra min fødselsdag et gavekort til en hotelovernatning. Så Fruen fandt et hyggeligt hotel i Struer, hvortil vi ankom sidst på eftermiddagen. Hotellet var beliggende i centrum af Struer, og vi gik en lille tur i gaderne, før vi indtog en rigtig lækker middag i hotellets restaurant. Efter en god nattesøvn og en udmærket morgenbuffet var vi så klar til at "erobre" det vestlige Jylland!

Fra Struer kørte vi mod vest og sydvest. Vi kom ud for en lidt pudsig episode, idet vi i løbet af ret få km kom igennem to byer med de prangende navne: Paris og Rom!

Efter at have passeret disse to "storbyer", kørte vi videre og ankom til Thorsminde klokken kvart over 10. Fruen tog det sædvanlige startbillede, og så begyndte jeg min vandring. Himlen så noget mørk ud og der kom da også et par dråber ned ovenfra, men snart blev vejret bedre. Faktisk så blev det en rigtig flot vandredag, hvor jeg også fik både solskin og blå himmel.

Fra Thorsminde gik det sydpå ad en fin cykelsti. Efter 4-5 km nåede jeg bunden af Nissum Fjord og svingede lidt ind i landet. Jeg kom gennem Bjerghuse, en af dagens meget få byer. Det meste af tiden gik jeg i det meget øde og flade Vestjylland. Jeg kom igennem den store Husum Klitplantage og fortsatte mod syd og øst. Efter 17 km nåede jeg til Vedersø Klit Camping, hvor jeg havde håbet på at kunne købe en kop varm kaffe. Men desværre var der kun en lille købmandsbutik, så jeg måtte fortsætte uden kaffe. Kilometrene forsvandt stille og roligt, benene var gode, og jeg havde rigeligt med proviant med. Efter godt 37 km nåede jeg Søndervig, og fortsatte et par km syd for denne by, hvor dagens vandring sluttede.

Fruen havde i løbet af dagen både leget turist i Ringkøbing, set sandskulpturudstilling i Søndervig samt kigget på fyrtårne ved kysten. Hun ventede ved opsamlingsstedet, og sammen kørte vi tilbage til den meget "turistede" Søndervig. Fruen havde tidligere på dagen spottet en italiensk restaurant der, som havde en stor lørdagsbuffet med masser af pizza, pasta, lagagne, salat og meget mere. Ikke just en gourmetmiddag, men nok til at fylde depoterne med ny energi. Herefter resterede bare at køre hjem og vi nåede til Herlufmagle lidt før 23 efter en rigtig hyggelig tur.

Du kan se billeder fra turen herunder.

10 minutter fra Struer ligger Paris!
Og efter yderligere 10 minutter er vi i Rom!
Startbilledet med Thorsminde Kirke i baggrunden.
Cykelstien syd for Thorsminde.
Ja, vi er jo i Vestjylland!

En stor del af dagen gik det ad
sådanne hårdttrampede jordstier.
Efterår - lyngen blomstrer. 
I den store Husby Klitplantage. 
I det åbne og flade landskab gjorde de store klitter indtryk.
Fladt, fladt og fladt! 
Udsigt over Vest Stadil Fjord.
Videre ad de ret så øde stier.
De sidste 10 km foregik hovedsageligt
på mindre landeveje.
På vej ind i Søndervig.
Snart er dagens vandring slut!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar