lørdag den 4. juli 2015

Sommervandring 2015 - Dag 6: Mosel-floden - og regnvejr!

Da vi denne torsdag morgen vågnede på vores hotelværelse i Konz, så vejret alt andet end lovende ud. For at sige det pænt, så silede regnen ned, og himlen var nærmest mørkegrå. Vi sad og kiggede ud på det trøstesløse vejr, mens vi indtog en udmærket morgenbuffet i hotellets restaurant. Jeg havde sovet godt, og spist og drukket fornuftigt, så kroppen var helt klar til at fortsætte vandringen.

Klokken lidt over 8 forlod vi hotellet, og en god halv time senere var jeg klar til dagens etape, der som det mest markante havde adskillige km´s vandring langs en af de store tyske floder: Mosel. Foreløbig kom der dog mere vand fra oven end fra neden, så jeg havde iført mig en plasticpose med huller til hoved og arme samt en paraply, så jeg kunne holde mig nogenlunde tør.

Ikke ligefrem det mest opmuntrende vejr for en vandrer.
Heldigvis kunne jeg da gøre mig klar i nogenlunde tørvejr
 - Fruen tester, at taget er vandtæt!
Så starter jeg!
De første 20 km fortsatte regnen med at sile ned. Heldigvis var jeg godt pakket ind, og både regnslag og paraply hjalp til, så jeg kunne holde mig nogenlunde tør - og dermed var humøret også fint. Benene var gode og der var ikke spor af gårsdagens småkramper.

Det meste af tiden foregik det på mindre landeveje, men jeg kom da som sædvanlig også ind i kuperede skovpartier, hvor stierne var godt mudrede og fedtede - men jeg holdt mig da på benene.

Gråt og kedeligt formiddagsvejr.
Gennem endnu en af de tyske småbyer.

Ved 13-tiden nåede jeg så ned til Mosel-floden, som flyder gennem Frankrig, Luxemburg og Tyskland for så at have udløb i Rhinen. Jeg gik nogle km på den nordlige side af floden, før jeg krydsede den og gik ind i Trier. Trier er faktisk den ældste by i Tyskland og var en af de få "rigtig" store byer, som jeg passerede under årets vandring.

Endnu en af "pilgrimsbyerne" - bemærk det store skilt.
Første glimt af Mosel-floden.
Broen over Mosel.
På vej over floden og ind i Trier.
Mosel-floden.
Det var stadig gråvejr, da jeg vandrede gennem Trier, men nu regnede det i det mindste ikke - og snart kom solen også frem. Jeg fik en is på et af byens store torve, hvor jeg også mødte Fruen, der var i gang med at shoppe!

Efter Trier fulgte endnu et langt stykke langs Mosel, denne gang på sydsiden. Efter nogle km kom jeg til det sted, hvor bifloden Saar møder Mosel. Jeg fortsatte langs denne biflod og passerede den via en mindre bro.

Nu på den sydlige side af Mosel-floden.
Langs med Saar-floden.
Over Saar - bemærk at vejret er blevet rigtig flot.
Det var nu blevet pænt varmt, som det ofte blev om eftermiddagen på alle mine vandredage, men jeg havde det fint, mens jeg fortsatte gennem flere små byer. Det foregik mest på mindre asfalterede veje, men de sidste 5 km af dagens tur var underlaget mest skovstier og markveje. Dagens etape, som nåede op på lidt over 46 km, sluttede i byen Fisch - en lille by, hvor der hverken var vand eller fisk! Her ventede Fruen og sammen kørte vi til Perl, en by tæt på grænsen til Luxemburg og Frankrig.

Aftensmaden blev indtaget på hotelværelset og bestod af pizza, sandwich, frugt og et godt glas rødvin. Kroppen var ved at være lidt slidt, men jeg var stadig ved godt mod og glædede mig til næste vandredag!


Læs tidligere indlæg i serien:


Rast i endnu en tysk by, denne gang hedder den Tawern.
Romersk ruinby - endnu et mindesmærke på Pilgerweg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar