mandag den 4. maj 2020

Forårsvandring 2020: Grænsen - Vejen - Ribe (Dag 6)

Forår!

Denne søndag ramte foråret for alvor Sønderjylland - og vist også resten af Danmark.

Klokken 11, da jeg blev sat af ved startstedet øst for Skodborg, strålede solen fra en så godt som skyfri himmel. Det blæste lidt, men det var absolut til at holde ud, da jeg startede dagens etape.

Fra begyndelsen gik det mod nord af landevejen, men efter få km svingede jeg væk fra asfalten og gik derefter et langt stykke langs den gamle landegrænse: Kongeåen. Stien var en anelse blød og våd, men den gav ingen problemer, og jeg nød turen.

Jeg svingede igen mod nord og passerede Kongeåen og gik forbi Skibelund Krat. Efter et par timers vandring nåede jeg Askov og efter yderligere lidt over en halv time var jeg ved jernbanestationen i Vejen. Jeg havde ved vandringens start 5 dage tidligere besluttet, at her forlod jeg Hærvejen og begav mig ad landevejene mod vest og sydvest. Dette fordi jeg så kunne samles op af kæresten og vi kunne nå tilbage til vores domicil i Sønderjylland hver aften, uden at skulle køre alt for meget. På den måde slap vi også for alt for megen menneskekontakt.

Mit mål med at gå mod vest/sydvest var at nå til Ribe, hvor jeg så kunne fortsætte sydpå ad vandreruten Drivvejen. Til at starte med vandrede jeg tilbage til Askov ad Hærvejen. Derpå undersøgte jeg på Google Maps, hvilke mindre byer, der lå på ruten mod Ribe. Det blev først Maltbæk, som var en sød lille landsby. Herefter gik jeg videre ned til hovedvejen mod vest, som jeg fulgte indtil Foldingbro. Det er en lidt større by, og her blev jeg ved 16:30 tiden samlet op af kæresten - en smule træt, men i rigtig godt humør efter en fin-fin vandredag i det danske forårsland!

Det blev til næsten 30 km denne dag.

Herunder kan du se billeder fra dag 6.

Startstedet for dagens etape.

Ad en lang lige landevej - bemærk det fantastiske vejr.

Ved Kongeåen.

Hærvejen går et pænt stykke langs med Kongeåen.

Superlækkert forårsvejr.

De vådeste steder er gjort mere farbare for vandrere.

Efter Kongeåen gik det et stykke vej gennem skoven.

Endnu en passage af Kongeåen.

På vej mod Skibelund Krat.

Kirken i Askov.

Rastested for vandrere.

Hovedvejen mod Foldingbro.

søndag den 26. april 2020

Forårsvandring 2020: Grænsen - Vejen - Ribe (Dag 5)

Det blev en relativ kort femte vandringsdag. Vi var taget til Sjælland dagen før for at tømme postkasse og vande blomster i vores lejlighed dér. Som altid i denne Corona-tid forsøgte vi at holde os fra andre mennesker, så lørdag formiddag kørte vi igen vestpå.

Der var lidt småregn over Fyn, men det holdt op, da vi kørte over Lillebæltsbroen, og da jeg blev sat af ved dagens startsted - overfor kirken i Jels - var det tørt og letskyet.

Jeg kom ret hurtigt ud af Jels og gik de første par timer næsten udelukkende på grus- og skovstier. Herefter fulgte et par korte asfaltstykker, før det igen gik ind i skovområderne, nu langs en større å. Det var rart at se, at stierne langs åen allerede var gjort farbare. Og vejret var fint og tørt - rigtig vandrevejr.

Efter små tre timers vandring nåede jeg så til dagens opsamlingssted, som var lige øst for Skodborg - en kort, men fin vandredag. Etapelængden blev ca. 15 km.

Herunder kan du se billeder fra dag 5.

Startstedet på denne korte femtedag.

På vej ud af Jels.

Skoven i fint vandrevejr.

Lange øde skovstier.

Og ud i det åbne landbrugslandskab.

Som altid var ruten fint afmærket.

Langs åen holdes stien fint.

Der kræses for vandrere!

Mod slutstedet for dagens etape.

onsdag den 22. april 2020

Forårsvandring 2020: Grænsen - Vejen - Ribe (Dag 4)

Klokken var lidt i 9, da kæresten satte mig af ved dagens startsted, som var lige syd for Tørning Mølle. Vejret var koldt og blæsende; den blege sol forsøgte at trænge igennem skyerne.

Imidlertid fik solen hurtig fat og jeg var kun lige kommet forbi Tørning Mølle og var svinget ind i skoven, før himlen var helt blå og næsten fri for skyer. Ruten gik gennem skovområder, før jeg nåede til Vojens. Jeg kom ikke ind i byens centrum, og hurtigt var jeg igen ude i det åbne land. Jernbanen blev passeret, før jeg via små asfaltveje nåede op til den lille by Jegerup.

Byens kirke blev passeret, og jeg bemærkede at den var lukket på grund af Corona-situationen.

Efter Jegerup kom jeg ud i et ret øde landskab, hvor gårdene var store og lå spredt. Jeg spiste frokost i læ af en stor sten og nød solens stråler.

Efter frokost kom jeg over Nørreå og gik et langt stykke langs med denne. Ruten gik nu igennem ret øde skovstrækninger - et fantastisk stykke natur. Jeg mødte igen et par vandrere, som var på vej i modsat retning - og igen holdt vi pænt afstand, mens vi hilste.

Ud på eftermiddagen nåede jeg frem til dagens målby, som var Jels. Ruten gik lidt rundt i byen, bl.a. forbi en flot mølle, før etapen sluttede ved Jels Kirke, hvor kæresten samlede mig op. Endnu en ca. 25 km vandretur på Hærvejen var klaret!

Herunder kan du se billeder fra dag 4.

Startstedet på dag 4.

Forbi Tørning Mølle området.

Skovparti i forårets tegn.

En hyggelig skovsti.

Vojens Mølle.

Under vejen og ud af Vojens.

Ruten passerede jernbanen.

Ad en lang og lige asfaltvej.

Jegerup Kirke.

Igen på de små markveje.

Foråret får alt til at blomstre.

Nørreå.

Et øde skovparti.

Skrænt ned mod Nørreå.

På vej mod Jels.

Ruten var kun enkelte steder lidt mudret.

Vandløb lige uden for Jels.

På vej ind i Jels.

Byens flotte mølle.

Etapen sluttede lige ud for Jels Kirke.

torsdag den 16. april 2020

Forårsvandring 2020: Grænsen - Vejen - Ribe (Dag 3)

Det var koldt og meget blæsende, da kæresten satte mig af ved dagens startsted - ikke meget forår over det. Hun trippede med de første 10 minutter, før turen for hendes vedkommende gik tilbage til den lune bil.

Jeg fortsatte mod n
ord ad den smalle asfaltvej. Inden længe svingede ruten dog til venstre forbi Immervad Bro - en af de tre klassiske sønderjyske Hærvejs-broer. Videre gik det forbi ét af de relativt nyanlagte Hærvejsherberger, som dog formodentlig var lukket på grund af situationen i Danmark.

Stengelmose blev passeret efterfulgt af Abkær Mose, et af de få ret velbevarede højmoseområder, vi har tilbage i landet.

Det gik fortsat hovedsageligt mod nord, hvilket passede mig fint, for så havde jeg den stærke blæst i ryggen. Der kom også et par regndråber, men ellers holdt det tørt på hele dagsmarchen.

Jeg nåede Vedsted ud på eftermiddagen, og gik forbi Slukefter Kro, som også var lukket på grund af Corona´en. Herefter gik det forbi Arla Foods, og nu var trætheden begyndt at melde sig. Jeg fik fat på kæresten og aftalte dagens opsamlingssted. Før jeg nåede dertil, måtte jeg dog igennem et meget øde landbrugslandskab, hvor grusstier og markveje dominerede. Endelig klokken 16 nåede jeg Tørningvej, hvor kæresten kort tid efter samlede mig op. Endnu ca. 25 km på Hærvejen var klaret!

Herunder kan du se billeder fra dag 3.

Kæresten ved siden af "startstenen".

I begyndelsen gik ruten ad små landeveje.

Immervad Bro.

Herberg ved Immervad Bro.

Det ser næsten efterårsagtigt ud.

Meget af dagen foregik på grusveje som denne.

Abkær Mose.

Ad markvej langs et levende hegn.

Og derpå ad en allélignende sti.

Vedsted Sø og Vedsted Kirke.

Gårdene lå meget spredt.

Enkelte steder var vejen ret mudret.

Ad markvej lige før Tørningvej.